Festival de danse contemporaine à Marrakech

27Jan10

On marche», c’est le thème de la cinquième édition du festival international de danse contemporaine de Marrakech, qui se tiendra du 23 au 30 janvier au théâtre Dar Takafa Daoudiates, à l’Institut français de Marrakech, à l’Ecole supérieure des arts visuels, à la Place Jama El Fna, à la Place du 16 novembre et à la place Ben Toumert.

Initié par le danseur et chorégraphe Taoufiq Izzediou, ce festival a acquis une renommée internationale auprès des amateurs de danse contemporaine. Chaque soir, la maison de la Culture accueillera deux spectacles et les places publiques abriteront des spectacles de rue et des improvisations. Une centaine d’artistes marocains et étrangers y participeront.

Les artistes marocains présenteront leurs dernières créations, avec l’espoir de se faire repérer des professionnels. En l’absence d’un marché pour la danse contemporaine au Maroc, les danseurs marocains rêvent souvent de partir à l’étranger afin de décrocher des stages, des résidences, ou des aides à la création.

Les artistes étrangers viendront de France, Espagne, Belgique, Tunisie, Tchad, Inde, Suède, Norvège et Liban. « Tous les artistes, qu’ils soient Marocains ou étrangers ont accepté de se produire sans rémunération », fait remarquer Izzediou, qui avoue avoir quelques soucis au niveau du budget. Comme lors des précédentes éditions, le concept « Danse contre nourriture » sera développé.

Ainsi, une dizaine de familles de Marrakech ouvriront les portes de leurs domiciles pour accueillir des troupes de danseurs et les inviter à déjeuner. Après le spectacle de danse, tout le monde passe à table dans une ambiance conviviale. Suivent ensuite des discussions et des débats sur des thèmes ayant trait à la danse contemporaine. « J’ai lancé cette idée, qui s’est concrétisée et a bien fonctionné puisque de nombreuses familles nous appellent pour participer. Le concept s’est même étendu à l’international où des opérations similaires se préparent en Amérique latine et au Portugal », soutient Izzediou.

Le concept « Danse à l’apart » sera également développé avec des spectacles dans des appartements. Au départ, l’idée a germé en raison du manque d’espaces réservés aux danseurs.

Côté budget, les organisateurs trouvent quelques difficultés. Le ministère de la Culture, qui avait assuré la rémunération des artistes marocains lors des trois précédentes éditions, a fermé les robinets cette année. Les entreprises privées ne se sont pas associées à l’événement, jugeant le public insuffisant. Heureusement que l’ambassade de France soutient les danseurs. A noter que tous les spectacles sont gratuits, l’objectif étant d’intéresser le plus grand nombre à cet art peu développé au Maroc.

Pour plus d’informations sur le festival, vous pouvez contacter :
L’Association Anania pour l’Art et la Culture

Tel : +212 (0) 651 169 405/ 0662 487 281
email : onmarchemarrakech@yahoo.fr



One Response to “Festival de danse contemporaine à Marrakech”

  1. Hon’able Sir,

    With due respects, we are pleased to introduce you to the our dance
    troop “Baba Gorekhnath Gotipua Dance Association”. It is the best
    Gotipua Dance of Orissa.
    Our traditional dance group is linked to the nice Dandabhanga
    Development Project located near the holy city of Puri, Orissa, India.
    For further reading please check our website on http://www.dandabhanga.com &
    http://www.dandabhanga.com/blogdb/?p=55

    Our performances are based on Lord Jagannath & Lord Krishna mystical
    pastimes and also the confidential Rasa Leela traditional play.
    Details report about Gotipua Dance given below, please spent a little
    time to know about us and gotipua dance.

    We have already travelled and performed throughout India, England,
    Scotland, Russia, Japan, Bhutan, Germany, Ireland, America and France
    and also been featured on the national French channel TV5 last year
    also, please check for the video online.

    Wherever the location we perform, the audience is always very
    appreciative of our stunts and we are confident you will also enjoy
    this traditional Oriya Dance by giving us a chance to play our dance
    during your nice program.
    Further word doc info about us is available on request.
    Looking forward to hearing from you.

    Yours faithfully

    DIRECTOR: Chandramani Pradhan
    Phone No: (mobile): +91 (0) 9937312189
    Email: Chandramanigotipua@yahoo.com
    Email: Gotipua@gmail.com

    Reports About Gotipua Dance

    This Voluntary institution ‘BABA GOREKHANATH GOTIPUA DANCE
    ASSOCIATION’ is situated at Chandanpur in Puri district. It is
    implemented by ‘Sir chaitanya Dandabhanga Leelakunjashram’. Our troup
    performed Gotipua dance in India and also out side India like Lonon,
    Scotland , Ireland,Bhutan,Russia,Japan,Germany and France , America,
    Canada ect. Some photo copies and press reports enclosed with this
    report.

    Gotipua literally means single boy. It describes a unique dance form
    where young boys between the age group son of 4-18 years dress up as
    girls and dance to songs on Radha- Krishna . it has a deep rooted
    tradition of more than 500 years . Like all art forms of orissa ,
    Gotipua have been shaped by the deep pervasive influence of the Lord
    Jagannath cult . It is not know as to exactly when this dance form
    come into being but it is believed that it must have started sometimes
    in the 16th Century A.D.

    During ancient times (11th century) there was a tradition
    of marrying off young girls to Lord Jagannath. These girls were as
    “maharis” or devadasi “and a respectable status in the society, they
    were expected to be part of the ‘Sebayats’ of Jagannath, entering the
    Lord through dance & Music.
    Sri Chaitanya Deva visited orissa in 1510 and stayed for
    18 years .he was teaching young Maharis. They thought it to be against
    the spirit of Vaishnavism. Those days maharis used to dance inside the
    temple on special festivals like Chandan Yatra , Dola Yatra, Jhulan
    Yatra, Apparently Sri Chaitanya felt that young girls should not
    dance outside the temple. Instead young boys (dressed up as girls)
    should dance before the lord on all such occasions as boys are ‘
    sarvasuchi’ . Sri Chaitanya himself used to dance in ecstasy which has
    remained a very dominant form of expression of pure bhakti, we find
    that gradually the tradition of gotipua dance emanated and was
    encouraged by the Vaishnavites. in fact gotipua dance was used by the
    vaishnavites as a medium of publicity of their cult and philosophy.
    Vaishnava poets responded to this creative environment by composing
    innumerable songs in dedication to Lord Krishna with particular
    emphasis on Radha Krishna Theme. The Gotipua provided the perfects
    platform for the vaisnavites who believed that.

    The era and tradition of gotipua dance was glorified as a
    protagonists of the sakhibhava wherein the devotee considers himself
    to be the consort of Lord Krishna.Even after K ing prataprudradev ,
    his son Ramchandradev had also taken great care to provided protection
    to from invaders. With time the Gotipua gained prominent and the
    mahari tradition decline. With growing popularity, Gotipua dance
    suffered at hands of zamidars and kings who used to patronize Gotipua
    . Many of them had formed their own Gotipua dalas , who were made to
    dance to entertain their guest. In order to please their mentors the
    gotipua had started adopting vulgar body movements there was also a
    distinct this had led to a great degree of delegation of their style
    of dance.
    The odissi repertoire probably could not justice to the
    bandha nrutya of the Gotipua. This consists of complicated and
    extremely difficult postures which require regorious training from the
    tender age of 4 years under the strict supervision of a Guru. The
    posture mostly refers to life of Krishna. The knowledge has been
    passed on from Guru to “Sishya”. only now do we realize that the
    commonly known bondhas like sagadi, Chira, Mayuri. Etc.in the gotipua
    dance tradition also finds mention in Abhinaya Darpana and Sangita
    Darpana, a complete repertory and overall style of presentation.

    Our purpose

    v Is to promote this ancient dying art tradition of Gotipua
    throughout the vaisnava world.
    v And also to help as fund raising source to uphold the cause of
    sriman Mahaprabhu, in bring up and developing his most merciful and
    supreme Dandabhanga pastime site at Sri Jagannath Puri Dham.

    Chandramani Pradhan
    (Troup Leader)


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